sábado, 30 de abril de 2016

Indiano de pote y a mucha honra

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No, en esta entrada, no voy hablar de los indianos (emigraron a América e hicieron fortuna y volvieron a su tierra), que no se entienda por parte de los descendientes de los indianos, como un menosprecio hacia ellos, todo lo contrario mi más profundo reconocimiento a su labor, el que quiera disfrutar del legado de los indianos y su arquitectura, le recomiendo el blog del fotógrafo gijonés Alejandro Braña  http://asturiaspordescubrir.com/.
Voy hablar de aquellos que se fueron de esta tierra y nunca volvieron o volvieron en parecidas condiciones a las que se fueron, Asturias aunque la gente lo ve como un lugar verde y exuberante naturaleza, siempre ha sido tierra de emigración y porque no decirlo de pobreza, recordar a los astures transmontanos (más o menos la actual Asturias) pasaban la cordillera y asaltaban en ocasiones a los astures cismontanos (más  o menos las actuales León y Zamora), o en pleno s. XIX en plena industrialización se publicaba el conocido “Manifiesto del hambre” el 22/06/1854, firmado por el Marqués de Camposagrado, para evitar represalias, y ya en esa época que empezaban la minería y la siderurgia, los asturianos se iban, el primer gran lugar de emigración de los asturianos fue Madrid (aguadores, amas de cría, carniceros, incluso políticos….), pero en ese s. XIX y principios del XX, los asturianos en mucha menor medida las asturianas, se irán a América, curiosamente en la época de la conquista uno de los pocos asturianos que sobresalió fue Pedro Menéndez de Avilés el Adelantado de la Florida (Y ha quedado San Agustín el primer asentamiento europeo de los actuales Estados Unidos), pero no es comparable la emigración a América como desde otras zonas de España, pero esto cambia con el s. XIX y ello darán cuenta Argentina, zonas de EEUU, México, Puerto Rico y sobre todo Cuba, se iban por huir de la miseria, del efecto llamada de los que triunfaban, y muchos de las quintas (el servicio militar) ya que no tenían la cantidad de dinero para librarse, y de ello da buena cuenta el Boletín Oficial de la Provincia de Oviedo y los listados de reclamados al servicio que se encontraban al otro lado del Océano, muchos después de que su familia consiguiera hasta la última moneda y caminar hasta Gijón, Santander, y otros puertos del Norte se embarcaban, con la esperanza de volver para sacar a la familia de la pobreza, la mayoría no volvería a ver a su gente ni su pueblo, hay están las cartas que conserva el Archivo de Indianos en Colombres, salvado del cierre por descendientes de aquellos que se fueron a México, la mayoría habían ido a la capital de su concejo el día de mercado como mucho, y ahora se veían en un barco con un billete de tercera y atravesando el Atlántico y al llegar a destino, mejor dejo que sea el periódico “El Tiempo” de México del 11/01/1891 Pág. 1, el que lo cuente “El asturiano viene a Cuba con alpargatas, y vuelve a España en blasonado coche, si fracasa por desventura, deja sus huesos en la Gran Antilla (Cuba). Prefiere morir lejos de la patria que en ella en la pobreza. Es un heroísmo de forma positiva, pero al fin un heroísmo… El asturianillo, apenas en los primeros albores de la infancia, es consignado a una casa de comercio de Cuba, como se consigna una barrica de aceitunas, del vapor es llevado a la tienda o la bodega, y en ella pasa 10, 20, hasta 30 años, sepultado en vida. Al desembarcar, su cara llena de colores vivos de manzana…. 2 años después del desembarque, no son ni la sombra de lo que fueron: pálidos, ojerosos, desencajados, los pequeños mártires de Mercurio languidecen hasta morir; los que no mueren, indudablemente llegan a ser capitalistas. Comen sobre los fardos, duermen sobre los fardos, y suelen morir, como las ratas, bajo los fardos. Para ellos el mostrador es la muralla de China; de allí no pasan. Al entrar, abdican todos sus derechos de salida, son los prisioneros de ese poder moderno que dentro del Estado forma otro Estado: el Comercio!. Los principales banqueros de La Habana han sido forjados en ese yunque: merecen lo que poseen y poseen lo que han merecido.”, el texto se titulaba “La tierra del Mambi” y era una serie por entregas, de un colaborador del periódico, pero hay que recordar que el periodista irlandés James J O’Kelly escribió un libro titulado igual, fue corresponsal en Cuba del “New York Herald”. Lo que no nos cuenta el autor es cuando algunos de esos no afortunados en su estancia en América conseguían volver, sufrirían el desprecio de sus paisanos y vecinos, y les pusieron el apelativo de “indianos de pote” o "Americano de pote" e incluso había coplillas “Indiano de pote, cuando viniste, cuando llegaste, la cadena del reloj ya la luciste, ya la empeñaste”.
Tanto en aquellas tierras como en la propia Asturias, les ayudaron unas instituciones que tuvieron un gran prestigio, los Centros Asturianos, aún siguen existiendo empezando por el Centro Asturiano de Madrid, el de Buenos Aires, el de México, Tampa (EEUU comienza siendo delegación del de La Habana) y en especial el de La Habana que nació como conflicto entre los asturianos, resumiéndolo entre los más pudientes y los menos, eran sociedades de beneficencia, para ampliar la cultura de los emigrantes (impartían clases de todo tipo, por ejemplo después de la guerra de Cuba, aumentaron las de inglés para sus socios), editaban publicaciones, se celebraban campeonatos de ajedrez, fiestas, clubs deportivos, además fueron un apoyo más a las actuaciones de los particulares o los grupos de cada concejo asturiano hacían en sus pueblos de origen, incluso se pensaron proyectos para propia Asturias para socorrer a los indianos de pote,  pero quizás el elemento más importante fue la Quinta Covadonga, el hospital del Centro Asturiano de La Habana, todavía hoy en funcionamiento pero propiedad del Gobierno Cubano y con el nombre de Salvador Allende, llego a ser una referencia. En el de México para ser socio no hacía falta ser asturiano, como queda reflejado en el periódico mexicano “El Correo Español” de 17/02/1909, o lo curiosa que es la alineación del equipo de fútbol en Nueva York del centro asturiano, que nos cuenta The Brooklyn Daily Eagle de 15/05/1927 Crew, Gallagher, Mckenna, Díaz, Wilson, Hunt, Hanna, Bruce, Brady, Russell y Chrystl, parecen todos nacidos en Siero, Mieres, Pravia…,por cierto los asturianos perdieron 3 a 1 con el Brooklyn Wenderers en el Hawthorne Field fueron 1500 personas, en Nueva York los asturianos son mayoría en Brooklyn y se integran en las “Sociedad de Beneficencia Española de Nueva York”, “La Nacional” http://lanacional.org/, “La América”, y son bastante activos como la labor que hizo el asturiano Marcelino Pérez al reorganizar la “Unión Benéfica Española” de Nueva York, o José Antonio Vega ya contado en este blog, Francisco García, Rionda, y tantos otros, hubo emigraciones a una zona determinada de EEUU como los que emigraron de Arnao (Castrillón) y que cuenta el documental asturianUS, o los que nos cuenta el foro http://asturianus.org https://www.facebook.com/groups/AsturianUS/ donde yo he aportado mi pequeña colaboración poniendo asturianos que se fueron a EEUU, o toda la recopilación que hizo de sus antepasados y otros apellidos Raúl N. Longoria en http://www.raullongoria.net/ cuyos ancestros asturianos eran naturales del pueblo de Laneo (Salas), webs, libros, series de televisión como “Vientos de agua”… Incluso según las últimas investigaciones el “Asturias, patria querida” viene de Cuba como homenaje a un padre retornado.
Después de la emigración que produjo la Guerra Civil, la emigración asturiana ya no mirará a América, sino que se producirá el éxodo hacía Bélgica, Alemania, Suiza.., tal es así que la primera línea internacional de ALSA (Automóviles Luarca S. A.) será Oviedo – Paris – Bruselas en 1964, incluso en el año 1969 incorpora un autocar con literas, carrozado por la compañía belga Vanhool, que le pondrá el nombre de “Picos de Europa” (Existe la teoría de que esas montañas entre León, Cantabria y Asturias, llevan ese nombre porque era lo primero que se veía cuando se volvía de América a Europa). En esa época se producirá la situación inversa recibiendo zonas de Asturias inmigración de otras zonas de España, como es Avilés con la creación de ENSIDESA, recordando las condiciones de los asturianos que se fueron. Por desgracia hoy en día sigue esta diáspora, se van no por gusto sino por la situación laboral de la región, bien sea a Madrid o a otras partes del mundo, dentro de lo malo hoy existe internet, y uno puede ver a su familia a través de una pantalla, lo que hubieran dado todos aquellos asturianos que se fueron por ver otra vez la cara de su madre, hermanos aunque fuera un minuto.
Esta entrada quiere ser un minúsculo granito de arena, en homenaje a todos aquellos y aquellas que se fueron de su tierra buscando algo mejor y no lo lograron, y si volvieron recibieron desprecio. Y espero que la historia nos haya enseñado, y no hagamos o estemos haciendo, los que vivimos ahora, lo mismo con los que se están yendo actualmente.
Quiero terminar como empecé INDIANO DE POTE Y A MUCHA HONRA.

Bibliografia: Hemeroteca Nacional de México, Hemeroteca de Brooklyn, Biblioteca del Congreso de los EEUU, Biblioteca de Asturias, El asociacionismo en la emigración española en América,
Túnel Negrón autopista del Huerna (lado León), Túnel de la Perruca (Pajares lado León), Puerto de Gijón desde el mar, Aeropuerto de Asturias


No, in this post I am not going to talk about “Los Indianos” those people who emigrated to America  and made their fortunes before returning back to their homeland. That would be as if I were looking down on them and nothing could be further from the truth. I have a deep respect for them and their achievements. If you are interested in the legacy of “Los Indianos” and the styles of architecture, I recommend Alejandro Braña´s (A photographer from Gijón) blog  http://asturiaspordescubrir.com/
I am going to talk about those people who left their land and never returned and others who left and returned in much the same way as they left. Although Asturias is seen as a green land with exuberant nature, emigration and dare I say it, poverty, have always played a part in the history of this land. Think of the “Astures Transmontanos” (more or less Asturias as it is nowadays) going along the coast and raiding   the “Astures Cismontanos” (León and Zamora.) During the industrial revolution in the 19th Century, the well-known “Manifiesto del Hambre” (Manifest Hungry) was published on the 22/06/1854.It was signed by the Marqués de Camposagrado, to avoid reprisals. This was the time when the mining industry and the iron and Steel industries were starting up. The first important port of call for the Asturian emigrants was Madrid (water-sellers; wet-nurses; butchers and even politicians.) In the 19th Century and the beginning of the 20th Century, Asturian men, and to a lesser extent, Asturian women went to America. Curiously enough, in this age of  conquest, one of the few Asturians who stands out was one Pedro Menéndez from Avilés who was sucessful in Florida. (San Agustín was the first European settlement in the United States.) Emigration to America from other parts of Spain is not comparable however with the aforementioned. All this changed in the 19th Century when people went to Argentina, various parts of the United States, Mexico, Puerto Rico and above all,Cuba. The emigrants left Spain to escape misery. Many of them joined the military as they needed the money. This brings me to a good story from an official journal from the province of Oviedo and the claimed service listings that were found on the other side of the ocean, many after their families had managed to save the money and walk to Gijón, Santander and other northern ports to take a boat in the hope of returning to save their families from poverty. The majority wouldn´t return to see their families nor their villages. Letters can still be seen in the Indiana Archives in Colombres which was saved from closure by desendents of those who went to Mexico. The majority, in the old days would have at the very most, gone to the capital of their county on market day and now, they saw themselves with a third-class ticket on a ship making their way across the Atlantic. On arrival at their destination, and I had better let the newspaper “El Tiempo” Mexico 11/1/1891 continue the story. “The Asturian comes to Cuba travelling on the cheap, and returns to Spain in a flashy car. If he fails because of bad luck, his bones will lie in the Gran Antilla (Cuba) He would prefer to die far from his homeland than poor in his land of origen. It is a positive heroism, but in the end, a heroism. This “Asturian person” hardly in the dawn of his infancy, is consigned to a trading house in Cuba like a barrel of olives, from the steam it is brought to a shop or a wine cellar ad it is left there for10, 20 or up to 30 years buried alive. On disembarkment, their faces are full of the vivid colours of apples…..two years after disembarkment, they are not a shadow of what they once were, pale, with eye-bags, contorted. The small Mercury martyrs languishing until they die and the ones that didn´t die undoubtedly became capitalists. They eat on the bales of hay and usually die like like rats under the bales of hay. For them, the counter is the Great Wall of China. They don´t go any further than that. Once they go in, they lose every right to return. They are now prisioners of that modern power that forms another state within a state: Business! The most important bankers of La Habana have been forged on that anvil. They deserve everything that they have and they have what they deserve. There was a text  titled “Mambi´s Land” which was a series printed in instalments by a colaborator of the paper, but it has to be remembered that it was an Irish journalist,  James J. O´Kelly,who wrote a book with the same title. O´Kelly was the correspondent in Cuba for the “New York Herald” The author tells us about some of these people who after having been in America for a long time and having managed to return to their homeland, were looked down upon by their countrymen and neighbours. They used to call the newly-returned “Indianos de pote” There were even ditties “Pot Indian, when you came back, when you returned, the watch chain you showed off, you already pawned it off ” (“Indiano de pote, cuando viniste, cuando llegaste, la cadena del reloj ya la luciste, ya te empeñaste”).
 Many prestigeous institutions in far-off lands as well as in Asturias itself helped these people. The Asturias Centres still exist beginning with the Asturian Centre of Madrid, one in Buenos Aires, another in Mexico, Tampa (EEUU, it started being a delegation from Havana)  and a special mention goes to the one in La Habana which began because of a conflict between Asturians. Cutting a long story short, it was a fight between the cautious and the non-cautious. Charity organizations to help and develop the culture of the emigrants (There were many different types of classes being taught. For example, after the Cuban War, English language classes were available to members.) they published a lot of material, chess Championships were organized, there were parties, sports clubs and all of this was a great help to promote the local groups in every county. They even thought of ways in which the people of Asturias could help the “Pot Indians” but perhaps the most important element was the Fifth Covadonga the hospital in the Asturian Centre in Habana. This hospital is still functioning today but it is property which is owned by the Cuban government and now goes under the name of Salvador Allende and has become very important. In the Asturian centre in Mexico, you don´t have to be Asturian to become a member. This point was mentioned in the Mexican newspaper “El Correo Español” on 17/02/1909. It is interesting to note that the line-up of the football team in the Asturian Centre of New York as we are told in “The Brooklyn Daily Eagle” on 15/05/1927 surnames included Gallagher, McKenna, Diaz, Wilson, Hunt, Hanna, Bruce, Russell, and Chrysti  .It seems as if all of them could have been born in Siero, Mieres, Pravia….by the way, the Asturians lost 3-1 to Brooklyn Wanderers in Hawthorne Field there were 1500 people present.Asturians are in the majority in Brooklyn and they participate in the “Spanish Charity Organization” of New York, “The National” http://lanacional.org/, and “The American. They are very active as can be seen in the work of José Antonio Vega who I have already mentioned in this blog, Fancisco García, Rionda and so many others. What can I say? There were so many others who went to one area in particular of the United States in the same way as others who emigrated from Arnao (Castrillón) as we can see in the documentary AsturianUS, as well as what we can read about in the forum http://asturianus.org, https://www.facebook.com/groups/AsturianUS/ ,where I add my grain of salt naming Asturians who went to the United States as well as the compilation that I made of ancestors and of other surnames like Longoria. Raúl N. Longoria in http://www.raullongoria.net whose Asturian ancestors were from the village of Laneo (Salas) websites, books as well as television series such as “Vientos de Agua” the most recent reports even suggest that “Asturias Patria Querida” (Asturias beloved homeland – Anthem of Asturias) comes from Cuba being a homage to an Asturian father who returned home.
After the emigration produced by the Civil War, Asturian emigrants no longer looked to America but set their sights on countries such as Belgium, Germany and Switzerland....so much so that the first international bus line (A.L.S.A, Automóviles Luarca S.A) was established in 1964 and the route was Oviedo-Paris-Brussels. 1969 was the year in which bunk-beds were introduced to the fleet of buses which were built by the Belgian company Vanhool, who came up with the name “Picos de Europa.” There is a theory which says that the mountains between León Cantabria and Asturias have this name because they are the first thing that can be seen when one returns to Europe from America. Around this time we had the situation where there were people coming to Asturias from other parts of Spain ENSIDESA started in Avilés. People came to find a better work and a better life in much the same way as people had left Asturias to look for a better life abroad. It has to be said that nowadays, unfortunately, we are seeing the same thing as many Asturians are leaving Asturias not because they want to, but because of necessity, looking for work, going to Madrid or other places around the world. These days, things are not so bad because thanks to modern technology, one can keep in touch with family and friends thanks to internet. What would the by-gone emigrants have thought of all this? To see a mother´s face even if it were for only a moment.
This post is my piece of salt, a homage to all of those who left their homeland in search of a better life and also to those who left to find something better and didn´t achieve it. The people who returned and were looked down upon by some of their ex- neighbours. I hope that we learn from the past, from history, and that we don´t repeat the mistakes of the past by looking down on the people who are returning home to Asturias today.
I want to finish this post in the same way that I started it with this phrase, “INDIANO DE POTE Y A MUCHA HONRA!”

Bibliography: National Library of Mexico, Public Library of Brooklyn, Library of Congress of United States, Library of Asturias, The associations in the Spanish emigration in America
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