viernes, 27 de enero de 2017

Pila de combustible de agua de mar
Seawater fuel cell

First Spanish – Below English

En la Feria del automóvil de Las Vegas 2017, se ha presentado un nuevo coche eléctrico, para competir con los Tesla https://www.tesla.com/es_ES/  y resto de propuestas de las compañías automovilísticas, FF91 de Faraday Future https://www.ff.com/en/ , quien les diría a estos genios que muchos años después de su muerte, sus apellidos serían marcas de coches. El problema al que se enfrenta todavía los coches eléctricos es su autonomía y la velocidad de recarga de sus baterías. Incluso se están comercializando coches que consumen hidrogeno a través de pilas de combustible, incluso en Davos 2017 se ha presentado el Consejo de Hidrogeno para promover la tecnología del hidrogeno, y se hacen pruebas en el mundo ferroviario (Alstom Coradia iLint http://www.alstom.com/products-services/product-catalogue/rail-systems/trains/products/coradia-ilint-regional-train-/ , o aquel polémico tranvía de hidrogeno “Fabiolo” de FEVE Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha).
Pues hablando de pilas, aunque empecemos en el Monasterio de San Lorenzo del Escorial, tranquilos, no voy a tiempos de Felipe II, ni voy hablar de las muchas historias y leyendas que encierra ese magno edificio, nos vamos a finales s. XIX, y terminaremos a orillas del Mar Cantábrico en la villa asturiana de Llanes. Desde 1885 reside en El Escorial la orden de los Agustinos  y entre sus componentes en aquel cenobio el Padre Teodoro Rodríguez, que había escrito un manual de Física y Química, incluso patentó un sistema de seguridad ferroviaria el teledikto (El aparato estaba destinado a indicar en las estaciones inmediatas de donde partía un tren, la existencia de que éste se encontraba en una línea determinada, y la dirección que llevaba. Al salir el tren se daba la señal convenida, que era recibida en las estaciones ferroviarias inmediatas, y se fijaba la señal indicadora, tanto en el exterior de la estación como en la sala de control (El Teledikto electrico ferroviario / Teodoro Rodriguez Madrid : Imprenta de Don Luis Aguado, 1892), en 1895 la Revista Bascongada a través de Ramón Soraluce nos dice que Rodríguez publica varios artículos en la que habla de las posibilidades de la pilas eléctricas cargadas con agua de mar, ya en 1891 un electricista llamado Trouvè presento en la Academia de Ciencias de Paris un sistema de navegación marítima con pila de agua de mar.
En 1895 El Oriente de Asturias, periódico de Llanes publica un artículo que recuerda los artículos Padre Rodríguez, y que un vecino de la localidad Andrés Pontvianne de Jouve, realiza una  pila de este tipo, y  hace una pequeña descripción, un recipiente que contiene el agua del mar, un diafragma, placas de carbón y metal, forman el conjunto. El líquido reactivo abunda al infinito, puesto que es el agua del mar; los demás materiales son baratísimos en el mercado, ese año existe un patente expediente 18189 «Pila eléctrica alimentada con agua del mar natural o artificial, sistema «A. Pontvianne» por 20 años. Quien era este Andrés, era un inventor ingeniero, que no era la primera vez que patentaba algo, el 31/08/1893 patentó expediente 14515 un aparato galvanoplástica por duple afinidad eléctrica para estañar, dorar, platear, cobrear, broncear y niquelar todos los artículos de hierro u otro metal cualquiera. Con lo que había creado en Llanes una fábrica de estañados que ya en 11/1893 tomaron a su cargo los hermanos Romano (Ramón y Manuel), Federico Bernaldo de Quirós (casado con la Marquesa de Argüelles hija de indiano y la promotora de la zona residencial de la playa de Ribadesella), Juan García Varela, Mariano Mijares y el propio inventor, la compañía se llamó “Romano, Quirós y Cª”.
En 1896 vuelve a la prensa, Pontvianne por los ensayos que hizo en Llanes y Oviedo de un nuevo aparato, es descrito por un testigo Manuel M. Garrido no comprometiendo la patente “Se compone de 2 recipientes invertidos entre sí, uno con 10 l. de agua del mar y el otro de aire, que se renueva a medida que el aparato funciona; unido a este por un tubo de caoutchouc de 5 mm de diámetros se halla otro recipiente, de 1 l. de capacidad que hasta 1/3 de su altura se llena de agua natural, y en el que se echa un carbón de elaboración especial, que al ponerse en contacto con el agua, produce una reacción química, para el fluido producido al recipiente mayor atraviesa el agua salada o de mar, se completa la reacción y se produce una corriente continua, que, después de pasar al recipiente superior, lleno de aire automáticamente renovado, pasa por otro tubo de caoutchouc al mechero, se abre la llave de intersección instantáneamente se produce en la extremidad superior del mechero una luz tan potente que es sin duda alguna superior a la de arco voltaico, blanda, y fija. Para producirla no es menester…. 10 grs. de sustancia originaria, es suficiente para alimentar el mechero durante 1 hora y un foco luminoso de intensidad de 600 bujías y cuesta 3 céntimos,… el gas del alumbrado cuesta 17,50 céntimos por hora y mechero,… 6 veces menos… un mechero no valdrá más de 25 ptas., y para 20 250 ptas. …. El producto principal….su precio actual es de 70 céntimos/ kg. y fabricado en mayor escala, no excederá de 40 céntimos…”.
Pontvianne era una personsa inquieta también llego a vender una patente a una casa inglesa y otra francesa de un aparato de luz de acetileno. Pero no fue solo el sector al que se dedicó también registro minas de hierro, carbón, calamina, en sitios tan dispares Llanes, Oviedo, Cistierna, Frenegeda (Salamanca, ya por esa zona hubo un contratista Pontvianne, Manuel, en la realización del ferrocarril hacía Portugal línea hoy cerrada, aunque hay un proyecto para uso turístico por sus espectaculares paisajes https://www.youtube.com/watch?v=F3ErMzkME8I https://www.youtube.com/watch?v=rD5vVFLw7og ). Incluso realizó un folleto de tema agrario (Premiado en la Exposición Provincial de Asturias en 1902).
También era inquieto en el tema de residir, pasa de Llanes a Oviedo donde puso un establecimiento que hacía y vendía maquinas, al principio el taller y oficinas estaban en la calle Uría, 36, después el taller lo trasladaron a Ventanielles.
También fue vecino de Gijón, incluso pidió establecer almacenes generales de depósito en Gijón a la Dirección General de Aduanas, la Cámara de Comercio de Gijón informo negativamente a este establecimiento, y allí estudiaron 2 de sus hijos que siguieron sus pasos José y Andrés Pontvianne Fernández, y seguía registrando minas por León.
Después paso a residir en la provincia de León, tenía casa en la calle catedral,12 en León, que llego a sufrir un embargo sobre los bienes de esa casa.  
En 1916 residía en Oporto, ciudad con la que tuvo relación a lo largo de su vida, existe una noticia en un periódico de Gijón El Popular del 17/01/1908 decía “Ayer ha llegado a Gijón en una magnífica moto de carrera el conocido sportsman Mr. Andrés Pontvianne que hizo el recorrido de Oporto a Gijón en 3 días.”, podría tratarse de nuestro amigo.
Por desgracia la pila de agua del mar no fue mucho más allá, también es verdad que no tuvo mucha fe en su invento el propio Pontvianne porque la patente caduco el 26/03/1898, por falta de pago de la tercera anualidad, cosa que le paso con la del aparato galvanoplástica también en 02/12/1898, incluso le paso con las minas registradas (Por ejemplo con varias de Fregeneda en 1916). Quizás nos hubiera ayudado con la situación energética de estos días en España, y hubiera sido una ayuda a las otras energías renovables, y reducido el uso de combustibles fósiles, y el cambio climático.

Bibliografía: Biblioteca Nacional de España, Biblioteca de Asturias, Biblioteca Universidad de Salamanca

I apologize for my English

At the Las Vegas Motor Show 2017, a new electric car has been introduced to compete with the Tesla https://www.tesla.com/es_ES/ and other proposals from the automotive companies, FF91 Faraday Future https://www.ff.com/en/ , who would tell these geniuses that many years after his death, their surnames would be car brands. The problem of the electric cars are still is their autonomy and the speed of recharging their batteries. Even cars that consume hydrogen through fuel cells are being marketed, even in Davos 2017 the Hydrogen Council has been presented to promote hydrogen technology, and they are tested in the railway world (Alstom Coradia iLint http://www.alstom.com/products-services/product-catalogue/rail-systems/trains/products/coradia-ilint-regional-train-/ , or that controversial tram Of hydrogen "Fabiolo" of FEVE Narrow-gauge Spanish railways).
Talking about fuel cells, although we start at the Monastery of San Lorenzo del Escorial, calms, I do not go to the times of Philip II, nor I am going to talk about the many stories and legends that this great building encloses, we are going to the end s. XIX, and we will end on the shores of the Cantabrian Sea in the Asturian village from Llanes. Since 1885 he resides in El Escorial the order of the Augustinians and among its components in that monastery was Father Teodoro Rodriguez, he had written a manual of Physics and Chemistry, even patented a system of railway security the teledikto (The apparatus was destined to indicate in the immediate stations from which a train departed, the existence of the train on a certain line, and the direction it was taking. When the train left of the station, the agreed signal was given, which was received at the immediate railway stations, And the indicator signal was set, so much on the outside of the station and in the control room (The electric railway Teledikto / Teodoro Rodriguez Madrid: Printing by Don Luis Aguado, 1892), in 1895 the Bascongada Magazine through Ramón Soraluce tells us that Rodríguez publishes several articles in which talks about the possibilities of electric batteries loaded with seawater, already in 1891 an electrician named Trouvè presented at the Academy of Sciences of Paris a maritime navigation system with seawater fuel cell.
In 1895 El Oriente de Asturias (newspaper from Llanes) publishes an article recalls the articles of the Father Rodriguez, and that a neighbor of the locality Andres Pontvianne de Jouve, realizes a stack of this type, and makes a small description, a container that contains the water of the Sea, a diaphragm, plates of coal and metal, form the whole. The reactive liquid abounds to infinity, since it is the seawater; the other materials are very cheap in the market, that year there is a patent file 18189 «Electric battery powered by natural or artificial seawater, system A. Pontvianne »for 20 years. Who was this Andrew, was an engineer inventor, who was not the first time he patented something, on 08/31/1893 patented file 14515 a galvanoplastic apparatus for a duple electrical affinity to tin, gild, plate, bronze, and nickel all articles of iron or any other metal. With what had created in Llanes a factory of tinned that already in 11/1893 took to their position the Romano brothers (Ramón and Manuel), Federico Bernaldo de Quirós (married with the Marquesa de Argüelles daughter of indiano and the promoter of the residential area of the beach of Ribadesella), Juan García Varela, Mariano Mijares and the inventor himself, the company was called "Romano, Quirós y Cª".
In 1896 he returns to the press, Pontviannes for the trials that he made in Llanes and Oviedo of a now apparatus, a witness Manuel M. Garrido described it, not compromising the patent "It is composed of 2 recipients inverted each other, one with 10 l. of seawater and the other of air, which is renewed as the apparatus functions; attached to it by a caoutchouc tube of 5 mm diameter is another container, 1 l. of capacity that up to 1/3 of its height is filled with natural water, and in which is cast a special processing coal, that upon coming into contact with water, produces a chemical reaction, for the fluid produced to the larger vessel crosses salt water or sea, is completed the reaction and a continuous current is produced, which, after passing to the upper vessel, filled with automatically renewed air, passes through another tube of caoutchouc to the lighter, is opened the key of intersection A light so powerful that it is no doubt superior to that of a voltaic, soft, and fixed arc occurs at the upper extremity of the burner. To produce it is not necessary.... 10 grs. of original substance, is enough to feed the lighter for 1 hour and a light bulb of intensity of 600 candles and costs 3 cents, ... the gas of the lighting costs 17.50 cents per hour and lighter, ... 6 times less ... a lighter no Will be worth more than 25 ptas., And for 20 250 ptas. .... The main product ... your current price is 70 cents / kg. And manufactured on a larger scale, shall not exceed 40 cents ... ".
Pontvianne was a restless person also came to sell a patent to an English company and a French company of an acetylene light apparatus. But it was not only in the sector that was also dedicated to the register of mines of iron,m coal, calamine, in places as widespread Llanes, Oviedo, Cistierna, Frenegeda (Salamanca, already in the area there was a contractor Pontvianne, Manuel, in the realization of the railroad to Portugal, now closed, Although there is a project for tourist use for its spectacular landscapes https://www.youtube.com/watch?v=F3ErMzkME8I https://www.youtube.com/watch?v=rD5vVFLw7og . He even made a pamphlet on agriculture (Award-winning at the Provincial Exposition of Asturias in 1902).
Also he was restless in the subject of residence, he moved from Llanes to Oviedo where he put an establishment that made and sold machines, at the beginning the workshop and the offices were in the street Uría, 36, after the workshop moved to Ventanielles.
To industrialists
Good occasion
It sells a steam engine, model "American horizontal". Strength in effective horses: 25; Space that occupies long 2 meters, width 1, height, 1,30, including the steering wheels. Complete, with precision automatic regulator, by steering wheel "Rites" system; gears, visible drop counters, automatic grease dropper for cylinder, with iron sub-base. Price, too cheap. Take in store, pesetas 4500. With guarantee, in installments. It can be seen in the offices of
A. PONTVIANNE
Uría Street,36. Oviedo
He was also a neighbor of Gijon, he even asked to establish general warehouses in Gijon to the General Directorate of Customs, the Chamber of Commerce of Gijon reported negatively to this establishment, and there studied 2 of his sons who followed in their footsteps Jose and Andres Pontvianne Fernandez , and continued to register mines in Leon.
After he is to live to the province of Leon, he had a house in the cathedral street,12 in Leon, which came to suffer an embargo on the property of that house.
In 1916 he lived in Porto, City with which he had a relationship throughout his life, there is a story in a newspaper of Gijon “El Popular” on 01/17/1908 said: "Yesterday he has arrived to Gijon in a magnificent race motorcycle,the known sportsman Mr. Andres Pontvianne who made the trip from Porto to Gijón in 3 days. ", Could be our friend.
Unfortunately the fuel cell of seawater did not go much further, it is also true that Pontvianne himself did not have much faith in his invention because the patent expired on 03/26/1898, for lack of payment of the third annuity, Thing that happened to him with the electroplating device also in 02/12/1898, even happened to him with the registered mines (For example with several of Fregeneda in 1916). Perhaps it would have helped us with the energy situation these days in Spain, and would have been an aid to other renewable energies, and reduced the use of fossil fuels, and climate change.

Bibliography: National Library of Spain, Library of Asturias, Library of University of Salamanca


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