viernes, 15 de diciembre de 2017

Gijón a Rañeces (Grado)
Gijon to Rañeces (Grado)

First Spanish, Below English

“Autobús ALSA (Automóviles Luarca, S. A.), destino Grado, dársena 12”, “Tren cercanías, destino San Esteban, vía 5”, esto es lo que escucharía cualquiera de nosotros en la estación de autobuses y trenes de Oviedo, si quisiéramos ir a Grado en transporte público, hoy es fácil y cómodo, y más desde la apertura de la autovía (A-63), pero eso ha sido ya cosa del s. XXI, hoy vamos de vacaciones a los sitios más inverosímiles del mundo (playas, montañas, pueblos, ciudades….), bueno pues un abogado Gijonés en 1889, para recobrar fuerzas, en vez de acudir a la playa como ya era una cosa habitual en aquella época, él se dirige al interior de Asturias,
y en concreto al pueblo moscón de Rañeces (Grado), y nos cuenta su viaje y su estancia en el pueblo. Para ello tuvo que utilizar 3 medios de transporte distintos, primero cogió un tren de la compañía Norte hasta Oviedo, dependiendo del tren, duraba entre 97 minutos y 136 minutos, después en Oviedo transbordaría a otro tren de Norte, que le llevaría a Trubia el viaje duraba unos 35 minutos, curiosamente el tren de vía estrecha que viene a Grado hoy, hasta Trubia utiliza casi el mismo trazado que en aquella época (desde Oviedo hasta la salida del túnel "El Estrecho" lado Trubia), sustituyendo al que hacía el Vasco Asturiano a través de Fuso de la Reina y la Manjoya.
En Trubia cambiaba de medio de transporte, a la diligencia, ya utilizaba la actual N-634, y pasar por la Canal, Vuelta Xugeiru, Vega Ladrona, Llera o la Oscura, la Canal también es el nombre que agrupa a un número de parroquias que pertenecieron y pertenecen al Concejo de Grado, en esa zona de  la Canal, se cruzaría con un camino real, como nos dice Pedro Pisa Menéndez en su libro “Caminos Reales de Asturias”, que a través de San Claudio, Maxa… paralelo al ferrocarril, en la zona de San Pedro de Nora cruzaba el Nalón hacía la vega de Udrión por un puente medieval “El Puente de Gubín” que todavía se conservan arcos delante de la presa del Furacón, desaparecido a finales del s. XVI, utilizando después la barca, para después ir hacia Bercio, Báscones y finalmente llegando a Grado.
Grado 1893 Álbum Anunciador
Para la ejecución de esta carretera allá por 1859, que era una carretera de la que ya se hablaba en 1846, de que se tiraron planos para abrirla de Oviedo a Trubia y a Grado, fue fundamental salvar el río Sama en su desembocadura al Nalón, con el viaducto de Llera, diseñado por el ingeniero y político Salustiano González Regueral (León 11/04/1829 – Gijón 15/08/1892), fue el gran defensor de la creación del Musel, como jefe de esta carretera se había puesto al ingeniero José Elduayen Gorriti (Madrid, 22 de junio de 1823-Madrid, 24 de junio de 1898), que había dirigido las obras del Ferrocarril de Langreo, el viaducto fue presupuestado en 797.778 reales (1 peseta = 4 reales), adjudicado a principios de 1859, al constructor Vicente Gómez por 739.768 reales (1 peseta = 4 reales).
Los jornales de aquella obra eran: Peón menor o muchacho 3 reales, Peón bracero 5,50 reales, Mampostero 9 reales, Peón de cantera 6 reales, Machacador 6,50 reales, Cantero 12 reales, Carpintero 11 reales y Oficial de carpintero 7 reales; Carro con una yunta de bueyes 16 reales, Rastra con una yunta 16 reales, Carro con dos yuntas de bueyes 22 reales.
Hoy contempla hacia las alturas a sus dos nuevos vecinos, los viaductos Sama, de la autovía (A-63)
Se enlaza en el Puente de Peñaflor con la usada hasta ese momento, a través de San Claudio, Puente Gallegos, El Escamplero, puente que solo ha sufrido leves cambios desde la riada del s. XVI, su derrumbe, como contaba Tirso de Avilés historiador y religioso, nacido en el Palacio de Bolgues (Las Regueras)  y representado en el retablo de la Catedral de Oviedo; sobrevivió a la batalla contra las tropas Napoleónicas de Ney en la Guerra de Independencia (18/05/1809), y se salvó del intento de voladura por las tropas Republicanas en la Guerra Civil (1936-39); camino que ya usaban los romanos, aunque parece que el puente sobre el Nalón, estaba un poco más arriba, a través del llamado puente la Carril, hoy todavía existe en la zona una casa que se conoce como la casa de la Carril (Las Regueras), justo después de la mini-central Valduno II, en esos momentos 1859, estaba en obra el tramo entre Peñaflor y el puente de San Pelayo, que es lo que hoy se conoce como Puente de Grado, que había ejecutado en el s. XVIII Manuel Reguera.
Los jornales en esa obra eran: Peón menor o muchacho 3,25 reales, Peón bracero 5,50 reales, Mampostero 10 reales, Peón de cantera 6 reales, Machacador 3,25 reales, Cantero 11 reales, Carpintero 11 reales y Oficial de carpintero 11 reales; Carro con una yunta de bueyes 10 a 12 reales, Rastra con una yunta 10 a 12 reales, Carro con dos yuntas de bueyes 10 a 12 reales.
También, estaba en obra la travesía de Grado, todo esto afectaba al servicio de la diligencia en esos momentos.
Boletín Oficial de la provincia de Oviedo 22/07/1859
En 1866 la diligencia ya utilizaba principalmente la nueva carretera por Trubia
Boletín Oficial de la provincia de Oviedo 12/11/1866. (1 peseta = 4 reales)
En 1864, por ejemplo, el viaje a Madrid desde Oviedo era la siguiente, recordando que 09/11/1863 el tren llegaba a León desde Madrid, Pajares no se abriría para el ferrocarril hasta el 15/08/1884.
Boletín Oficial de la provincia de Oviedo 23/07/1864. (1 peseta = 4 reales)
Las diligencias siguieron prestando servicio hasta Oviedo, a pesar que el ferrocarril Oviedo a Trubia se inauguró 30/04/1883, el 09/04/1885 volcó en el alto de Báscones (creo que se refiere a Fuejo) porque el lugar de Báscones está en un valle a los pies del río Sama, el coche nº 2 de D. Joaquín Guisasola, que prestaba servicio entre Grado y Oviedo, la causa fue por espantarse los caballos, 2 viajeros del carruaje sufrieron heridas graves.
En 1902, el Gobernador civil le impuso una multa de 10 pesetas a la empresa de carruajes “El Moscón”, que hacía el servicio entre Trubia a Grado, por infringir el reglamento, quedaba ya poco para la inauguración del ferrocarril en Grado, el 02/08/1904 se inaguraba el Ferrocarril Vasco-Asturiano, El Vasco, como durante muchos años los mayores llamarán al ferrocarril, igual que un autocar sera un Alsa, la estación no estaba en Grado capital, sino en San Pelayo (San Pelayo del puente o San Playu la Ponte como algunos también lo llamaban, incluso figura en los libros de iglesia de la parroquia de La Mata), en aquel 1904 utilizaron las estación de Grado 30.667 viajeros, que a traves de una calle se unirá a la carretera justo antes del puente de Grado.
Las palabras de nuestro turista sobre Grado se centran en la iglesia actual, que estaba en proceso de remate su construcción, y se abrió al culto el 1890. Cómo era aquel Grado, un Anuario de 1888,  nos dice que el Concejo tenía 20.604 habitantes, que era Alcalde, Juan del Rosal, secretario Ramón Rodríguez; el Juzgado estaba en Pravia, había un Juez Municipal, Jesús Villamil, un secretario, Braulio Patallo y un Fiscal, Victor Heres, el Parroco era José Noya; en la Instrucción Pública había varios profesores José García, Rafael García y Adelaida Valdés.
En lo referente al comercio local, celebraba 6 ferías al año y tenía mercado miercoles y domingos, y había los siguientes negocios en la capital del Concejo:
Aceite mineral (Casimiro Estrada, Josefa González, Joaquín Guisasola, Paulino López, Ramón Martínez Tote, Francisco Álvarez Blanco); 
1893 Álbum Anunciador
Agentes de negocios (Luis García, Jorge González)
Fábrica de aguardiente ( Herederos de Rafael Coalla)
Carniceros (José Estrada, Antonio González, Antonio Pérez)
Confitero (Basilio García)
1893 Álbum Anunciador
Molino de cortezas ( Herederos de Rafael Coalla)
Cosechero de vinos (Eduardo Sierra y Quiros)
Fábrica de curtidos ( Herederos de Rafael Coalla)
1893 Álbum Anunciador
Dorador (Isidro Ubalde)
Farmaceuticos (Casimiro Álvarez, Rafael San Pedro Rodríguez)
1893 Álbum Anunciador
Ferreterias (Santiago Argüelles, Valentín Fernández, Francisco Fernández Rato, Justo Guisasola, Calixto Miranda, Herederos de Rodríguez, José Suárez, Luis Suárez)
Frutas del pais (Hilario Fernández, Ramón Viejo)
Ganado de cerda (Santos Manuel Álvarez)
Ganado vacuno (Casimiro Estrada, Vicente Fernández, Andrés Flores, Antonio Flores, Marcelino Flores, José López Surias)
Molinos de Harinas (Angela Álvarez, Francisco Álvarez, Manuel Arango, Evaristo Arce, Casimiro Barañaga, Pedro Cienfuegos, Antonio Colada, Serafín Granda, Ramón Longoria Cuervo, Alejandro López, Francisco López, Nicolás Pedregal, Ramón Rodríguez, Martín Sarasola, Casimiro Soto, Pedro Tamargo, Antonio Tolivar, Manuel Traviesa, Ramona Tribomen, José Valdés, Angel Villamil)
Herrador (Santiago Longoria)
Herreros (Félix Fernández, Jorge Fernández, Manuel García, Alejandro Menéndez, Antonio Ordiales, Rufino Ordiales, Juan Pérez, Ramón Pérez)
Casas de Huespedes (Felipa Coalla, José García, Braulio González, Ramón González, López Romero, Fulgencio Menéndez, Saturnino Piré, Juan de la Villa)
1893 Álbum Anunciador
Lino y estopa (Teresa Fernández, María Gaztambide)
Mantas (Manuel Fernández)   
Médicos (Ángel Álvarez Rodríguez, Manuel Díaz, Alfonos González Rey, José Antono Vigil)
Mercerías (Cosme Cuervo Arango, Manuel Fernández Barbon, Francisco Fernández Campro, José Fernández Conde, Ramona Granda, Ramón López, Bernardo Tuñón)
Molineros (Ramón González, Francisco Grande)
Navieros (José Manuel Cueto, Celedonio Díaz, Jorge González)
Notarios (Lorenzo Fernández Villamil, Antonio Mori, Benito Suárez Valdés)
Panadería (Manuela Coalla)
1893 Álbum Anunciador
Pasamanerías (Josefa Aguirre, Cecilia Alios, Manuel Alvar y Pepita, Francisco Álvarez, Clara Cuervo, Adela Domínguez, Marcelina López, Josefa Loredo, Elvira Marina, Concha Tamargo)
Fábrica de pasta para sopa (Herederos de Rafael Coalla)
Pirotécnico (Daniel Suárez)
Posaderos (Luis González, Francisco Pomarada)
Quincallerías (Casimiro Álvarez, Manuel Fernández, Santos Fernández)
Sal por mayor (Rafael Netbo)
Fábrica de salazón (Herederos de Coalla, Eduardo García Rosa, José González)
Salchicherías (Pablo Álvarez, Clara Cuervo, Juan Domínguez, Antonio Fernández, Ramón Fernández, Francisco García, Josefa García Coriedo, María González, Manuel Rodríguez, Manuel Tolibar)
Sastres (Juan García, Joaquín García Cañedo)
Semillas (Elena Areces del Rosal, Martín Flores)
Tejidos (Fernando Aguirre, Agustín Alonso, Ursula Carreño, Celedonio Díaz, Marcelino Flórez, Braulio García, Eduardo García, Genaro García, Sebastián García Caunedo, Teresa Gómez, Plácido González, Manuel Grande, Francisco Pérez, Ramón Pérez, Manuel Quiñones, Joaquín Ruíz, Manuel Sánchez)
Ultramarinos (Juan Tomás Alamates, Joaquín Guetarelo, Paulino López, Ceferino Zuazua)
 1893 Álbum Anunciador
Veterinario (Santiago Longoria)
Vinos al por mayor (Manuel González Trueco, Sandalio del Rosal)
Zapateros (Felisa Arenes, Ramón Fernández, Gertrudis Flores, Benigno González, Joaquín Mendivil, José Menéndez, Gerardo Muñiz, Miguel Sánchez)
Suena raro el apartado navieros, no siendo Grado una localidad costera, si es verdad que en los concejos limítrofes se utilizaban barcas para pasar el río Nalón, en cambio el río Cubia en Grado, era pasado por 2 puentes, el de Grado (en ocasiones llamado de San Pelayo) y el de La Mata, que nuestro viajero tuvo que pasar para ir a Rañeces, puente en el que los Franceses en la Guerra de la Independencia tenían un puesto de avanzada, el 25/11/1810 fue atacado por 100 hombres de los tiradores de Asturias, al mando del comandante Fernando Miranda, al puente que paso nuestro amigo todavía le quedaban unos años de vida, el 22/03/1902, el Ayuntamiento de Grado, sacaba a subasta la construcción de un puente metálico de 2 tramos de 24,50 m. de luz, para sustituir al anterior que era de madera y estaba en estado ruinoso, el precio era de 25846,75 pesetas; el puente no tuvo muchos años de vida ya que, allá por 1924 en sus inmediaciones hubo quejas de baños nudistas, en 1927 estaba prohibido su uso para carruajes, por su mal estado, y se comenzaron las obras del nuevo, que es el que ha llegado más o menos hasta nuestros días, fue inaugurado el 31/12/1928, era obra del ingeniero Leonardo G. Ovies, el precio fue de 75.000 pesetas, aportando la Diputación de Oviedo 25.000 pesetas, en ese año se subastó el anterior de hierro, el tipo de remate fue de 0,06 pesetas/kg, se adjudicó el 13/04/1929 al Gijonés Samuel Nicieza Pidal por 0,075 pesetas/kg.
Para ir a Rañeces, tuvo que ir a caballo, paso a través de La Mata , hoy existe un servicio transporte público que hace la compañía local de autocares Suárez Uranga, S.L., línea Rubiano - Grado, aprovechando el servicio escolar y los miércoles, día de mercado; al atravesar la parroquia de La Mata, la define como rica y frondosa, asentada en espaciosa y encantadora vega, el Anuario de 1888, dice que en la parroquia de La Mata, hay una fábrica de aguardiente de Juan Argüelles, un madreñero, José González, 2 ferreterias, de José Álvarez y Pedro Tamargo, un criador de ganado de cerda, Felipe González, un molino de harinas, de Francisco Antonio Martínez y una fábrica de salazón de José López.
Sobre el camino hacía Rañeces después de La Mata, nos cuenta “subir después un empinado repecho, cubierto de espesos y umbrosos castaños y de suelo tapizado por mullida alfombra de helecho, donde se hunde el casco de la caballería y acaricia el olfato el refrescante aroma con que embalsama el ambiente toda aquella exuberante y selvática vegetación, olor característico y extremadamente grato”.
Nuestro amigo residió en la casa del ecónomo (R.A.E. 1 Religioso que administra los bienes de una diócesis, iglesia o convento. 2 Clérigo que sirve un oficio eclesiástico cuando está vacante, o cuando, por razones legales, no puede el propietario desempeñarlo); sobre Rañeces nos dice, “la feligresía de Rañeces con unos 150 vecinos, exclusivamente dedicados a las faenas del campo que es aquí bastantemente productivo, dándose en especial una escanda de muy superior calidad….Son titulares de la de Rañeces los Santos hermanos Cosme y Damian, médicos, y el templo, del corte y disposición mismos que otras muchas iglesias rurales asturianas, nada de particular ofrece, como no sea, el románico sabor de su portada y una pintura al óleo, que luce uno de los retablos, representando a la virgen y mártir, Santa Catalina, y la cual me ha parecido de no despreciable mérito, aun cuando no me ha sido posible descubrir la firma de su autor. En el altar principal se ostenta una de Cristo crucificado, bajo la advocación de la Piedad, que aunque de tosca talla, es grandemente venerado por estos campesinos y en cuyo honor se celebra solemne fiesta el 14 de Setiembre, a la que acude numeroso concurso de las colindantes parroquias y aun de la misa villa de Grado, con animada y famosa romería. En el propio Rañeces se halla también enclavado el santuario de Santa Marina, a quien se festeja asimismo devotamente cada año, el día 18 de Julio…..desde el corredor de la rectoral, del más hermoso y risueño panorama. En frente, alta y verde loma, cubierta a trozos de apretados bosquecillos de encinas y castaños, entre los que blanquean las humildes viviendas de estos sencillos labradores, y de campo de lozano maíz o dorada escanda; a la derecha y hacía Poniente, sobre suave eminencia, la iglesia de Rodiles, a cuyo párroco me propongo visitar esta tarde….”
Rañeces es como la mayoría de pueblos de Asturias en el s. XIX, quizás sea interesante escribir algunos datos o noticias de dicha parroquia.
El Diccionario Geográfico Estadístico de España y Portugal, de Sebastian de Miñano, de 1827, dice que tenía 75 vecinos y 370 habitantes, lo formaban las aldeas de Rañeces, Panizal, La Figal, Villar, Pando, Temia y Los Llanos, contribuía con 256 reales y 9 maravedís. (1 real = 34 maravedís, 1 pesetas =136 maravedís, 1 peseta = 4 reales)
En el Nomenclátor Estadístico de Asturias de 1859, la parroquia de Rañeces tenía 585 habitantes.
El 11/10/1863, en las elecciones al Congreso, votaron de Rañeces, Juan García Casares y Francisco Tamargo
En 1864 se incorporaban al censo electoral para votar al Congreso, Eduardo Suárez y Álvarez, y Juan García Casares y López.
El Diccionario Geográfico y Estadísticos de Asturias por José González Aguirre, La Habana, 1897, dice que se componía de los lugares de Figal, Llanos, Pando, Panicera, Panizal, Rañeces, Temia y Villar. Produce escanda, centeno, maíz, habas, patatas, castañas, avellanas, lino y frutas; cría ganado vacuno, caballar, cabrío y de cerda; tiene molinos harineros y pisones para limpiar la escanda. 95 vecinos, 500 habitantes.
En 1820, recién comenzado el Trineo Liberal (1820-1823), del que ciertos personajes tenían relación con el Concejo de Grado, un periódico de Palma de Mallorca, daba la queja del pago que tenían que hacer los sacerdotes de parroquias de Grado por una visita Obispal, y nos decía los frutos anuales que tenían los sacerdotes, de ciertas parroquias, entre ellas la de Rañeces, 10 fanegas de trigo, 20 fanegas de maíz, y 2 fanegas de habas. Las otras parroquias, Rodiles 9 fanegas de trigo, 18 fanegas de maíz, y 1 fanega de habas. Pereda 18 fanegas de trigo, 36 fanegas de maíz, y 2 fanegas de habas. La Mata 12 fanegas de trigo, 50 fanegas de maíz, 5 fanegas de habas, y 4 carros de hierba. Grado 2 fanegas de trigo, 18 fanegas de maíz, y 1 fanega de habas. Peñaflor 6 fanegas de trigo, 25 fanegas de maíz, 4 fanegas de habas y 3 carros de hierba. Castañedo 6 fanegas de trigo, 18 fanegas de maíz y 2 fanegas de habas. Supongo que al referirse al trigo se refiere más a la escanda, 1 fanega son + - 43 kg.
Quizás para darnos una idea de lo que costaba la vida en aquellos tiempos, sin ninguna pretensión de estudio profundo, simplemente unos datos
El 19/05/1846, el Boletín Oficial de la Provincia de Oviedo, publica los precios por fanega, en los últimos 10 años de ciertos cereales en los Ayuntamientos de Asturias: Grado, Escanda 69 reales 19 maravedís , Trigo 52 reales  2 maravedís, Maíz 39 reales 19 maravedís y Habas 53 reales 5 maravedís. Por ejemplo en Concejos limítrofes los precios eran, Oviedo Escanda 56 reales 21 maravedís, Trigo 48 reales  3 maravedíes, Maíz 40 reales 31 maravedís y Habas 60 reales 3 maravedís, o Pravia Escanda 59 reales 5 maravedís, Maíz 35 reales 16 maravedís y Habas 49 reales 23 maravedís. (1 real = 34 maravedís, 1 pesetas =136 maravedís, 1 peseta = 4 reales)
Para más información, el periódico madrileño El Español, el 14/06/1836, publicaba los precios entre el 24 y 31 de mayo, en Grado, la fanega (+ - 43 kg.) de Trigo 37 reales (1 peseta = 4 reales), Centeno 22 reales, Cebada 24 reales, Escanda 28 reales, Maíz 23 reales, Habas 54 reales, Garbanzos 66 reales; la arroba (+ - 11 kg.) de Arroz 41 reales, Patatas 7 reales, Aceite para comer 71 reales (+ - 12,5 l), Vino común 32 reales (16 l.), Aguardiente 54 reales, Sidra 5 reales; la libra (+ - 0,450 kg) de vaca 28 maravedís (1 real = 34 maravedís, 1 pesetas =136 maravedís), Carnero 28 maravedís, Tocino 3 reales. Precio de los jornales 4 reales.
En Oviedo, la fanega (+ - 43 kg.) de Trigo 48 reales (1 peseta = 4 reales), Centeno 30 reales, Cebada 27 reales, Escanda 50 reales, Maíz 24 reales, Alubias 42 reales, Garbanzos 69 reales; la arroba (+ - 11 kg.) de Arroz 48 reales, Patatas 6 reales, Aceite para comer 70 reales (+ - 12,5 l), Vino común 30 reales (16 l.), Vino generoso 61 reales, Aguardiente 46 reales, Sidra 7 reales; la libra (+ - 0,450 kg) de vaca 1 real y 14 maravedís (1 real = 34 maravedís, 1 pesetas =136 maravedís), Carnero 1 real y 16 maravedís, Tocino 4 reales. Precio de los jornales 4 reales.
En 1892, la dotación de las parroquias anteriores eran: Rañeces 1.175 pesetas (Párroco 1.000 pesetas, Culto 175 pesetas y tenía 633 almas). Rodiles 1.075 pesetas (Párroco 900 pesetas, Culto 175 pesetas y tenía 416 almas). Pereda no figura ningún dato. La Mata 2.125 pesetas (Párroco 1.375 pesetas, Coadjutor de la parroquia 550 pesetas, Culto 200 pesetas, y tenía 1.400 almas). Grado 2.500 pesetas (Párroco 1.500 pesetas, Coadjutor de la parroquia 550 pesetas, Culto 450 pesetas, y tenía 1849 almas). Peñaflor 1.175 pesetas (Párroco 1.000 pesetas, Culto 175 pesetas, y tenía 785 almas). Castañedo 1.175 pesetas (Párroco 1.000 pesetas, Culto 175 pesetas, y tenía 548 almas).
En Rañeces, también se votaba a sus representantes en Cortes, aunque el sufragio universal quedaba todavía muy lejos, en 1865, el vecino de Rañeces Hilario Fernández y Fernández, pedía ser incluido en el censo electoral, por ser veterinario, en las elecciones de aquel año, votaron los vecinos de Rañeces, José Díaz Arango, Eduardo Suárez y Álvarez, Diego Caunedo Argüelles, Manuel Arango, Diego Tamargo, Ramón Fernández, Angel Fernández y Menéndez, Juan García Casares.
También existían bienes nacionales, en 1877 se subasta un bien nacional en Rañeces, el monte llamado Sendero
Incluso como en muchos otros sitios de Asturias, se intentaba abrir minas, en 1897 un vecino de La Felguera (Asturias) Mariano Ajuria, presento la solicitud de registrar 12 hectáreas de una mina de hierro con el nombre “Rañeces”, situada en el castañedo de la cruz, en la parroquia de Rañeces.
En 1897 era concejal en Grado, el vecino de Rañeces Ramón López Fernández.
En 1898 se proponia un sueldo de 625 pesetas para la escuela de Rañeces.
Y como no, también mandó a sus hijos a América, en 1894 estaban en Cuba, varios nacidos en Rañeces Ramón Carbajosa Menéndez, hijo de Javier y Joaquina, en La Habana, Campanario, 149, su hermano José también estaría en Cuba en 1897; Joaquín López García, hijo de Manuel y Josefa, en La Habana, Las Lajas; José García Álvarez, hijo de Luis y Valentina, en La Habana, Bejucal; Miguel López Fernández, hijo de Ramón y Teresa, en Cienfuegos, Colón,22. En 1895 estaba en Estados Unidos, Francisco Tamargo y Suárez natural de Rañeces, hijo de Francisco y Elvira; y en 1897 Cipriano López hijo de María.
Es verdad que se conservan muchos datos de sus gentes, ahí están, los libros depositados en Archivo Diocesano de Oviedo, libros de bautismo 1671 a 1743, de 1746 a 1829, de 1831 a 1863; libros de casados de 1663 a 1721, de 1745 a 1857, de 1860 a 1875; libros de difuntos de 1664 a 1732, de 1746 a 1900; libros de confirmados 1733, 1757, 1820, de 1869 a 1894; libro de fábrica (libro de contabilidad) de 1867 a 1936; libros de la cofradías, Rosario de 1661 a 1750, Animas de 1935 a 1940; libros del santuario del Santo Cristo de la Piedad de 1793 a 1807 y de 1860 a 1871, y se conservan unos legajos de dicha parroquia.
Quizás para conocer al Rañeces de hoy, sería bueno contemplar el Facebook de la Asociación del Cristo de Rañeces, https://www.facebook.com/cristo.deraneces o ver el programa pueblos de rtpa, que dedicó a Rañeces http://www.rtpa.es/video:Pueblos%202016_551484006734.html
Bueno para terminar diremos que nuestro turista rural, abogado firmó aquella carta L. de S., en Rañeces 07 de Agosto de 1889.

Bibliografia: Biblioteca de Asturias, Biblioteca Nacional de España. 

I apologized for my English

"Bus ALSA (Automóviles Luarca, SA), destination Grado, dock 12", "Suburban train, destination San Esteban, via 5", this is what any of us would hear at Oviedo's bus and train station, if we wanted to go a Degree in public transport, today is easy and comfortable, and more since the opening of the highway (A-63), but that has already been thing s. XXI, today we go on vacation to the most unlikely places in the world (beaches, mountains, towns, cities ...), well a lawyer from Gijón in 1889, to regain strength, instead of going to the beach as was usual at that time, he goes to the interior of Asturias, and specifically the moscon village of Rañeces (Grado), and he tells us his trip and his stay in the village. For this he had to use 3 different means of transport, first he took a train from the North company to Oviedo, depending on the train, it lasted between 97 minutes and 136 minutes, then in Oviedo he would transfer to another train of North, which would take him to Trubia, the trip lasted about 35 minutes, curiously the narrow gauge railway that comes to Grado today, until Trubia it uses almost the same layout as at that time (from Oviedo to the exit of the tunnel "Strait" side Trubia), replacing the one that Vasco Asturiano did through Fuso de la Reina and Manjoya.
In Trubia changed from means of transport, to the stagecoach, and used the current N-634, and go through La Canal, Vuelta Xugeiru, Vega Ladrona, Llera or La Oscura, the Canal is also the name that groups a number of parishes that belonged and belong to the Council of Degree, in that area of La Canal, it would intersect with a royal road, as Pedro Pisa Menéndez tells us in his book "Royal Roads of Asturias", which through San Claudio, Maxa ... parallel to the railroad , in the area of San Pedro de Nora crossed the Nalón to the plain of Udrión by a medieval bridge "El Puente de Gubín" that still conserves arches in front of the dam of Furacón, disappeared at the end of the s. XVI, using the boat later, to later go towards Bercio, Báscones and finally reaching Grado.
1893 Álbum Anunciador
For the execution of this road back in 1859, which was a road that was already spoken in 1846, which were done plans to open from Oviedo to Trubia and Grado, it was essential to save the river Sama at its mouth to the Nalón, with the viaduct of Llera, designed by the engineer and politician Salustiano González Regueral (León 11/04/1829 - Gijón 15/08/1892), was the great defender of the creation of the Musel, as head of this road had been  put to the engineer José Elduayen Gorriti (Madrid, 22/06/1823-Madrid, 24/06/1898), which had directed the works of the Langreo Railway, the viaduct was budgeted at 797,778 reales (1 peseta = 4 reales), awarded in early 1859, to the builder Vicente Gómez for 739,768 reales (1 peseta = 4 reales).
The wages of that work were: Minor laborer or boy 3 reales, Bracero pawn 5.50 reales, Stonemasons 9 reales, Pawn of quarry 6 reales, Masher 6.50 reales, Stonemason 12 reales, Carpinter 11 reales and Carpinter’s officer 7 reales ; Cart with a yoke of oxen 16 reales, Rastra with a yoke of oxen 16 reales, Cart with two yokes of oxen 22 reales.
Today he contemplates his two new neighbors, the Sama viaducts, on the highway (A-63).
It is linked in the Peñaflor Bridge with the one used until that moment, through San Claudio, Puente Gallegos, El Escamplero, bridge that has only undergone slight changes since the flood of the century XVI, its collapse, as told by Tirso de Avilés historian and religious, born in the Palace of Bolgues (Las Regueras) and represented in the altarpiece of the Cathedral of Oviedo; he survived the battle against the Napoleonic troops of Ney in the War of Independence (05/18/1809), and was saved from the attempt to blast by the Republican troops in the Civil War (1936-39); path that the Romans already used, although it seems that the bridge over the Nalón, was a little higher, through the so-called La Carril bridge, today there is still a house in the area that is known as the house of La Carril (Las Regueras ), just after the mini-central Valduno II, in those moments 1859, the section between Peñaflor and the bridge of San Pelayo, which is what today is known as Puente de Grado, that had been executed in the s. XVIII Manuel Reguera.
The wages in that work were: Minor laborer or boy 3.25 reales, Bracero pawn 5.50 reales, Stonemasons 10 reales, Pawn of quarry 6 reales, Masher 3.25 reales, Stonemason 11 reales, Carpinter 11 reales and Carpinter's officer 11 reales; Cart with a yoke of oxen 10 to 12 reales, Rastra with a yoke of oxen 10 to 12 reales, Cart with two yokes of oxen 10 to 12 reales.
Also, the crossing of Grado was under construction, all this affected the service of stagecoach at those moments.
Boletín Oficial de la provincia de Oviedo 22/07/1859
Cara of Oviedo to Grado and vice-versa
From the next Monday 25 of the current, one this carriage will leave every day, except on Sundays; departing from Oviedo at 6 a. m. and from Grado (or Peñaflor according to the state of the road) at 3:30 p.m.
In 1866, the stagecoach already used mainly the new Trubia road.
Boletín Oficial de la provincia de Oviedo 12/11/1866. (1 peseta = 4 reales)
Stagecoaches of the Union Asturiana
Line from Oviedo to Salas and Luarca
In 1864, the travel to Madrid from Oviedo, was the following, remembered that on 09/11/1863 the train arrived to León from Madrid, Pajares would not open for the railroad until 08/15/1884.
Boletín Oficial de la provincia de Oviedo 23/07/1864. (1 peseta = 4 reales)
Stagecoaches of the Union Asturiana
Line from Leon to Oviedo and vice-versa
Stagecoaches of the Victoria-Castellana
Line from Oviedo to Salas and vice-versa
Line from Gijón to León – Valladolid – Madrid
The stagecoaches continued to serve to Oviedo, despite the railroad Oviedo to Trubia was opened on 30/04/1883, on 04/04/1885 overturned in the high Báscones (I think it refers to Fuejo) because the place of Báscones is in a valley at the foot of the river Sama, the nº. 2 car of D. Joaquín Guisasola, who served between Grado and Oviedo, the cause was to get frightened the horses, 2 passengers of the carriage suffered serious injuries.
In 1902, the Civil Governor imposed a fine of 10 pesetas on the carriage company "El Moscón", which did the service between Trubia a Grado, for infringing the regulations, there was little time left for the inauguration of the railroad in Grado, on 02/08/1904 the Basque-Asturian Railway, El Vasco was inaugurated, as for many years the elders will call the railroad, just as a bus will be an Alsa, the station was not in Grado (Capital), but in San Pelayo (San Pelayo del Puente or San Playu la Ponte as some also called it, even appears in the church books of the parish of La Mata), in that 1904 used the Grade station 30,667 travelers, who through a street will join to the road just before the Grado bridge.
The words of our tourist about Grado focus on the current church, which was in the process of finishing its construction, and opened to worship in 1890. How was it that Grado?, an 1888 Yearbook, tells us that the Council had 20,604 inhabitants, who was Mayor, Juan del Rosal, secretary Ramón Rodríguez; the Court was in Pravia, there was a Municipal Judge, Jesús Villamil, a secretary, Braulio Patallo and a Prosecutor, Victor Heres, the Priest was José Noya; In the Public Instruction there were several teachers José García, Rafael García and Adelaida Valdés.
Regarding local commerce, it celebrated 6 fairs a year and had a market on Wednesdays and Sundays, and there were the following businesses in the capital of the Council:
Mineral Oil (Casimiro Estrada, Josefa González, Joaquín Guisasola, Paulino López, Ramón Martínez Tote, Francisco Álvarez Blanco)
 
1893 Álbum Anunciador
Business agents (Luis García, Jorge González)
Liquor factory ( Herederos de Rafael Coalla)
Butchers (José Estrada, Antonio González, Antonio Pérez)
Confectioner (Basilio García)
 1893 Album Anunciador
Bark mill ( Herederos de Rafael Coalla)
Viticulturist (Eduardo Sierra y Quiros)
Tannery Factory ( Herederos de Rafael Coalla)
1893 Álbum Anunciador
Gilder (Isidro Ubalde)
Pharmathics (Casimiro Álvarez, Rafael San Pedro Rodríguez)
1893 Álbum Anunciador
Hardware stores (Santiago Argüelles, Valentín Fernández, Francisco Fernández Rato, Justo Guisasola, Calixto Miranda, Herederos de Rodríguez, José Suárez, Luis Suárez)
Fruits of the country (Hilario Fernández, Ramón Viejo)
Pig cattle (Santos Manuel Álvarez)
Beef cattle (Casimiro Estrada, Vicente Fernández, Andrés Flores, Antonio Flores, Marcelino Flores, José López Surias)
Flour Mills (Angela Álvarez, Francisco Álvarez, Manuel Arango, Evaristo Arce, Casimiro Barañaga, Pedro Cienfuegos, Antonio Colada, Serafín Granda, Ramón Longoria Cuervo, Alejandro López, Francisco López, Nicolás Pedregal, Ramón Rodríguez, Martín Sarasola, Casimiro Soto, Pedro Tamargo, Antonio Tolivar, Manuel Traviesa, Ramona Tribomen, José Valdés, Angel Villamil)
Farrier (Santiago Longoria)
Blacksmith (Félix Fernández, Jorge Fernández, Manuel García, Alejandro Menéndez, Antonio Ordiales, Rufino Ordiales, Juan Pérez, Ramón Pérez)
Guest Houses (Felipa Coalla, José García, Braulio González, Ramón González, López Romero, Fulgencio Menéndez, Saturnino Piré, Juan de la Villa)
1893 Álbum Anunciador
Linen and bast (Teresa Fernández, María Gaztambide)
Blankets (Manuel Fernández)
Doctors (Ángel Álvarez Rodríguez, Manuel Díaz, Alfonos González Rey, José Antono Vigil)
Merceries (Cosme Cuervo Arango, Manuel Fernández Barbon, Francisco Fernández Campro, José Fernández Conde, Ramona Granda, Ramón López, Bernardo Tuñón)
Millers (Ramón González, Francisco Grande)
Shippers (José Manuel Cueto, Celedonio Díaz, Jorge González)
Notaries (Lorenzo Fernández Villamil, Antonio Mori, Benito Suárez Valdés)
Bakery (Manuela Coalla)
1893 Álbum Anunciador
Trimmings (Josefa Aguirre, Cecilia Alios, Manuel Alvar y Pepita, Francisco Álvarez, Clara Cuervo, Adela Domínguez, Marcelina López, Josefa Loredo, Elvira Marina, Concha Tamargo)
Soup pasta factory (Herederos de Rafael Coalla)
Pyrotechnic (Daniel Suárez)
Innkeepers (Luis González, Francisco Pomarada)
Quincallerías (Casimiro Álvarez, Manuel Fernández, Santos Fernández)
Salt wholesale (Rafael Netbo)
Salting factory (Herederos de Coalla, Eduardo García Rosa, José González)
Sausages (Pablo Álvarez, Clara Cuervo, Juan Domínguez, Antonio Fernández, Ramón Fernández, Francisco García, Josefa García Coriedo, María González, Manuel Rodríguez, Manuel Tolibar)
Tailors (Juan García, Joaquín García Cañedo)
Seeds (Elena Areces del Rosal, Martín Flores)
Tissues (Fernando Aguirre, Agustín Alonso, Ursula Carreño, Celedonio Díaz, Marcelino Flórez, Braulio García, Eduardo García, Genaro García, Sebastián García Caunedo, Teresa Gómez, Plácido González, Manuel Grande, Francisco Pérez, Ramón Pérez, Manuel Quiñones, Joaquín Ruíz, Manuel Sánchez)
Groceries (Juan Tomás Alamates, Joaquín Guetarelo, Paulino López, Ceferino Zuazua)
1893 Álbum Anunciador
Vet (Santiago Longoria)
Wines wholesale (Manuel González Trueco, Sandalio del Rosal)
Shoemakers (Felisa Arenes, Ramón Fernández, Gertrudis Flores, Benigno González, Joaquín Mendivil, José Menéndez, Gerardo Muñiz, Miguel Sánchez)
It sounds strange the shippers section, not being a coastal town Grado, if it is true that border Councils, boats were used to pass the river Nalón, while the Cubia River in Grado, was passed by 2 bridges, the Grado (sometimes called of San Pelayo) and that of La Mata, which our traveler had to pass through a Rañeces, the bridge in which the French in the War of Independence had an outpost, on 25/11/1810 was attacked by 100 men of the shooters of Asturias, commanded by the commander Fernando Miranda, the bridge that passed our friend still had a few years to live, on 22/03/1902, the City Council of Grado, took out an auction the construction of a metal bridge 2 sections of 24.50 m. of light, to replace the previous one that was made of wood and was in ruinous condition, the price was 25846.75 pesetas; The bridge did not have many years of life, that back in 1924, in its vicinity, by the nudist baths, in 1927, its use for carriages was forbidden, due to its bad condition, and were begun the works of the new, which is the that has arrived more or less until our days, was inaugurated on 31/12/1928, was the work of the engineer Leonardo G. Ovies, the price was 75,000 pesetas, contributed the Diputación de Oviedo 25,000 pesetas, in that year the previous bridge of iron was auctioned, the type of auction was 0.06 pesetas / kg, was awarded on 13/04/1929 to the Gijonés (from Gijón) Samuel Nicieza Pidal for 0.075 pesetas / kg.
To go to Rañeces, he had to go horseback riding, passing through La Mata, today there is a public transport service that it makes local bus company Suárez Uranga, SL, line Rubiano - Grado, taking advantage of school service and Wednesdays, market day; to the crossing the parish of La Mata, defines it as rich and luxuriant, settled in spacious and charming vega, the Yearbook of 1888, says that in the parish of La Mata, there is a licour factory (Juan Argüelles), a madreñero (José González), 2 hardware stores (José Álvarez and Pedro Tamargo), a breeder of pig cattle (Felipe González), a mill of flours, (Francisco Antonio Martínez) and a salting factory (José López).
On the way to Rañeces after La Mata, he tells us "to go up after a steep slope, covered with thick, shady chestnut trees and a floor covered with a soft carpet of fern, where the helmet of the cavalry sinks and caresses the sense of smell the refreshing aroma with that embalsama the environment all that exuberant and jungle vegetation, characteristic smell and extremely pleasing ".
Our friend resided in the house of the ecónomo (R.A.E. 1 Religious who administers the property of a diocese, church or convent 2 Clergyman who serves an ecclesiastical trade when it is vacant, or when, for legal reasons, the owner cannot perform it); about Rañeces tells us, "the parish of Rañeces with about 150 neighbors, exclusively dedicated to the tasks of the field that is here quite productive, giving itself especially a spelled of a very superior quality .... They are holders of the Rañeces the Santos Cosme brothers and Damian, doctors, and the temple, of the same court and disposition that many other Asturian rural churches, nothing of particular offers, as it is not, the Romanesque flavor of its cover and an oil painting, that shines one of the altarpieces, representing the virgin and martyr, Santa Catalina, and which has seemed to me of not negligible merit, even though it has not been possible for me to discover the signature of its author. On the main altar there is a Crucified Christ, under the invocation of the Pieta, which although of roughly carved, is greatly venerated by these peasants and in whose honor a solemn feast is celebrated on September 14, to which a large contest of the adjoining parishes and even the village of Grado, with an animated and famous pilgrimage.  In the own Rañeces is also nailed the sanctuary of Santa Marina, who is also celebrated devoutly every year, on July 18 ..... from the corridor of the rectory, the most beautiful and cheerful panorama. In front, high and green hill, covered with pieces of tight groves of holm oaks and chestnuts, among which the humble dwellings of these simple peasants are whitened, and of field of lush corn or golden spelled; to the right and to Poniente, on gentle eminence, the church of Rodiles, whose priest I intend to visit this afternoon .... "
Rañeces is like most villages in Asturias in the century XIX, it might be interesting to write some data or news from that parish.
The Statistical Geographic Dictionary of Spain and Portugal, by Sebastian de Miñano, of 1827, says that it had 75 neighbors and 370 inhabitants, formed by the villages of Rañeces, Panizal, La Figal, Villar, Pando, Temia and Los Llanos, contributed 256 reales and 9 maravedis. (1 real = 34 maravedis, 1 pesetas = 136 maravedis, 1 peseta = 4 reales)
In the Statistical Nomenclator of Asturias of 1859, the parish of Rañeces had 585 inhabitants.
On 11/10/1863, in the elections to the Congress, they voted for Rañeces, Juan García Casares and Francisco Tamargo
In 1864 they were incorporated to the electoral census to vote to Congress, Eduardo Suárez and Álvarez, and Juan García Casares y López
The Geographic and Statistical Dictionary of Asturias by José González Aguirre, Havana, 1897, says that it consisted of the places of Figal, Llanos, Pando, Panicera, Panizal, Rañeces, Temia and Villar. It produces spelled, rye, corn, beans, potatoes, chestnuts, hazelnuts, flax and fruits; breeding beef cattle, horses, goats and pig cattle; it has flour mills and rammers to clean the spelled. 95 neighbors, 500 inhabitants.
In 1820, had just started the Trienio Liberal (1820-1823), of which certain characters had relationship to the Council of Grade, a newspaper of Palma de Mallorca, gave the complaint of the payment had to do the priests of parishes of Grado for a visit of the Bishop, and told us the annual fruits that the priests had, of certain parishes, among them that of Rañeces, 10 fanegas of wheat, 20 fanegas of corn, and 2 fanegas of beans. The other parishes, Rodiles 9 fanegas of wheat, 18 fanegas of corn, and 1 fanega of fava beans. Pereda 18 fanegas of wheat, 36 fanegas of corn, and 2 fanegas of beans. La Mata 12 fanegas of wheat, 50 fanegas of corn, 5 fanegas of beans, and 4 carts of grass. Grade 2 fanegas of wheat, 18 fanegas of corn, and 1 fanega of beans. Peñaflor 6 fanegas of wheat, 25 fanegas of corn, 4 fanegas of beans and 3 carts of grass. Castañedo 6 fanegas of wheat, 18 fanegas of corn and 2 fanegas of beans. I suppose that referring to wheat refers more to spelled, 1 fanega (+ - bushel) are + - 43 kg.
Perhaps to give us an idea of what life cost in those times, without any pretension of deep study, just some data
On 19/05/1846, the Official Gazette of the Province of Oviedo, published the prices per fanega, in the last 10 years of certain cereals in the municipalities of Asturias: Grado, Spelt 69 reales 19 maravedís, Wheat 52 reales 2 maravedís, Corn 39 reales 19 maravedís and Habas 53 reales 5 maravedís. For example in bordering councils the prices were, Oviedo Spelt 56 reales 21 maravedís, Wheat 48 reales 3 maravedíes, Corn 40 reales 31 maravedís and Habas 60 reales 3 maravedís, or Pravia Spelt 59 reales 5 maravedís, Corn 35 reales 16 maravedís and Habas 49 real 23 maravedis. (1 real = 34 maravedis, 1 pesetas = 136 maravedis, 1 peseta = 4 reales).
For more information, the Madrid newspaper El Español, on 14/06/1836, published the prices between May 24 and 31, in Grado, the fanega (+ - 43 kg.) of Wheat 37 reales (1 peseta = 4 reales ), Rye 22 reales, Barley 24 reales, Spelt 28 reales, Corn 23 reales, Habas 54 reales, Chickpea 66 reales; the arroba (+ - 11 kg.) of Rice 41 real, Potatoes 7 real, Oil to eat 71 real (+ - 12.5 l), Common wine 32 reales (16 l.), Aguardiente 54 reales, Cider 5 reales; the pound (+ - 0,450 kg) cow 28 maravedis (1 real = 34 maravedis, 1 pesetas = 136 maravedis), ram 28 maravedís, bacon 3 real. Price of wages 4 reales.
In Oviedo, the fanega (+ - 43 kg.) of Wheat 48 reales (1 peseta = 4 reales), Rye 30 reales, Barley 27 reales, Spelt 50 reales, Corn 24 reales, Beans 42 reales, Chickpeas 69 reales; the arroba (+ - 11 kg.) of Rice 48 reales, Potatoes 6 reales, Oil to eat 70 reales (+ - 12,5 l), Common wine 30 reales (16 l.), Generous wine 61 reales, Aguardiente 46 reales , Cider 7 reales; the pound (+ - 0,450 kg) of Cow 1 real and 14 maravedis (1 real = 34 maravedis, 1 pesetas = 136 maravedis), Ram 1 real and 16 maravedis, Bacon 4 real. Price of wages 4 reales.
In 1892, the endowment of the previous parishes was: Rañeces 1,175 pesetas (Parish Priest 1,000 pesetas, Cult 175 pesetas and had 633 souls). Rodiles 1,075 pesetas (Parish Priest 900 pesetas, Cult 175 pesetas and had 416 souls). Pereda does not include any data. La Mata 2.125 pesetas (Parish Priest 1.375 pesetas, Curate of the parish 550 pesetas, Cult 200 pesetas, and had 1,400 souls). Grado 2,500 pesetas (Parish priest 1,500 pesetas, Curate of the parish 550 pesetas, Cult 450 pesetas, and had 1849 souls). Peñaflor 1,175 pesetas (Parish Priest 1,000 pesetas, Cult 175 pesetas, and had 785 souls). Castañedo 1,175 pesetas (Parish Priest 1,000 pesetas, Cult 175 pesetas, and had 548 souls).
In Rañeces, it was voted to its representatives in the Congress, although universal suffrage was still very far, in 1865, the neighbor of Rañeces Hilario Fernández y Fernández, asked to be included in the electoral census, for being a veterinarian, in the elections of that year, the neighbors of Rañeces, José Díaz Arango, Eduardo Suárez and Álvarez, Diego Caunedo Argüelles, Manuel Arango, Diego Tamargo, Ramón Fernández, Angel Fernández and Menéndez, Juan García Casares voted.
There were also national assets, in 1877 a national good was auctioned in Rañeces, the mountain (or forest) called Sendero
Even as in many other places in Asturias, it was tried to open mines, in 1897 a neighbor of La Felguera (Asturias) Mariano Ajuria, presented the request to register 12 hectares of an iron mine with the name "Rañeces", located in the chestnut grove of the cross, in the parish of Rañeces.
In 1897 he was a councilor in Grado, the neighbor of Rañeces Ramón López Fernández.
In 1898 a salary of 625 pesetas was proposed for the school of Rañeces.
And as no, it also sent his children to America, in 1894 were in Cuba, several born  in Rañeces, Ramón Carbajosa Menéndez, son of Javier and Joaquina, in Havana, Campanario, 149, his brother José would also be in Cuba in 1897; Joaquín López García, son of Manuel and Josefa, in Havana, Las Lajas; José García Álvarez, son of Luis and Valentina, in Havana, Bejucal; Miguel López Fernández, son of Ramón y Teresa, in Cienfuegos, Colón, 22. In 1895, was in United States, Francisco Tamargo y Suárez, a native from Rañeces, son of Francisco and Elvira, and in 1897 Cipriano López son of María.
It is true that many data of their people are preserved, there they are, the books deposited in the Diocesan Archive of Oviedo, books of baptism from 1671 to 1743, from 1746 to 1829, from 1831 to 1863; books of married from 1663 to 1721, from 1745 to 1857, from 1860 to 1875; books of deceased  from 1664 to 1732, from 1746 to 1900; books of confirmed 1733, 1757, 1820, from 1869 to 1894; book factory (accounting book) from 1867 to 1936; books of the brotherhoods, Rosario from 1661 to 1750, Animas from 1935 to 1940; books of the sanctuary of Santo Cristo de la Piedad from 1793 to 1807 and 1860 to 1871, and some dockets of that parish are preserved.
Perhaps to meet the people from Rañeces of today, it would be good to contemplate the Facebook of the Association of the Christ of Rañeces, https://www.facebook.com/cristo.deraneces or to watch the program pueblos of rtpa, dedicated to Rañeces http://www.rtpa.es/video:Pueblos%202016_551484006734.html
Well to finish we will say that our rural tourist, lawyer signed that letter L. de S., in Rañeces August 7, 1889.

Bibliography: Library of Asturias, National Library of Spain.


No hay comentarios:

Publicar un comentario